Steden, dorpen en heuvels - Reisverslag uit Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk van Danielle Vivaldi - WaarBenJij.nu Steden, dorpen en heuvels - Reisverslag uit Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk van Danielle Vivaldi - WaarBenJij.nu

Steden, dorpen en heuvels

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Danielle

11 Augustus 2017 | Frankrijk, Honnecourt-sur-Escaut

Een vroege start na een bedankbriefje op de paardendekens te hebben gespeld. Een karig ontbijt van een restje ontbijtkoek en wat water. Dit is wat ik het eerste moet zien te krijgen. Wat verderop probeer ik het bij een drogist. Hij weet dat ik aan het fietsen ben en van achter haalt hij een flesje water dat hij graag aan me geeft. Goh wat aardig toch weer...
Ook al staat in de routebeschrijving dat in meerdere dorpen wat te kopen zal zijn, blijkt dit toch verouderd te zijn. Er is echt niks. Als ik het nog aan een jonge ge vrouw vraag, loopt ze een huis in en komt terug met een blikje Fanta en een kleine Luikse wafel. Ik voel me er wat verlegen onder en zeg dat ik me nu net een clochard voel. Ze haalt haar schouders op en wenst me een goede reis. Het 2e deel van mijn ontbijt peuzel ik op de trap van de kerk op.

De ochtend verloopt verder zonder bijzonderheden. In de mooie oude stad Tournai smikkel ik aan een historisch plein van 2 pannenkoeken en volg dan weer een jaagpad. Dit keer langs de Schelde. Nog een fijn stukje en lekker bijtijds op de camping aangekomen in het Franse Sameon.

Donderdag, 10 augustus
Vroeg op door een duet van hanen achter de andere kant van de heg.
Fijn weer op de fiets. Ik bedenk dat de eerste paar uur gouden uren zijn, na de middag en de pauze zijn ze zilver, het laatste fietsuurtje brons (of roestig) en de uren op de camping zijn weer goud.
Tussen vele nietszeggende dorpen ligt weidse lege landbouwgrond. De eerste keer dat ik door zo'n landschap fietste was ik er erg door gecharmeerd. En nog steeds. Ik hou van die leegte. Het maakt mij erg bewust van mijn persoontje op de fiets. Alsof je jezelf van bovenaf op de wereldbol ziet staan. Ik weet dat veel fietsers zich in dit landschap eenzaam voelen en het hierom niet prettig vinden.
Mijn knie begint te protesteren, maar ik moet nog even. In de stad Cambrai loop ik een stukje en doe ik de boodschappen. Houdt altijd op zo'n stad...
Het is goed dat ik nu op een camping kom waar ik ook mijn dag rust zal nemen. Daar is mijn knie wel aan toe als ik hier aankom. Een fijne, gezellige camping perfect voor de pauze.
De dag erna lekker relaxed, wasje draaien, wat wandelen en dit bijwerken.
Bij de bar zit 's middags het gezin waar ik een dag of drie eerder bij op de camping stond, leuk ze weer te zien.
Ben benieuwd hoe het fietsen morgen gaat, ik hou er rekening mee dat het ook een kort stukje zal kunnen zijn. Ik pas me aan aan de omstandigheden.
Laat het helemaal los.
Tot horens en weer wat km's verder.
Veel groet en liefs
Daan

  • 12 Augustus 2017 - 10:16

    Ellen :

    Wat fijn dat je onderweg zulke mooie, lieve en behulpzame mensen ontmoet. Leuk om je reisverhaal zo te lezen. In gedachten reis ik dan met je mee.

  • 12 Augustus 2017 - 20:07

    Henk:

    Ben jalours op je , en bewonder je avonturen . Uitgeven die verhalen !
    Liefs .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 38581

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2017 - 03 September 2017

Fietsen naar de Auvergne

15 Augustus 2015 - 15 September 2015

Fietsen naar Zuid-Frankrijk

01 September 2014 - 21 September 2014

Fietsen naar Bourgogne

03 Augustus 2011 - 16 Augustus 2011

De West Highland Way

30 Oktober 2010 - 29 November 2010

Een reis door Thailand en Laos

Landen bezocht: